Wacken 2014

Woa2014

Lees hieronder GRIMM op Wacken Open Air.

ARTICLE IN DEMO MODE

Wacken Open Air: het grootste metalfestival in Europa en dus een begrip in de metalcommunity. Wij hadden ons ticket vorig jaar in augustus al gekocht aangezien het erg snel uitverkocht was, net zoals dit jaar het geval is voor Wacken 2015. Eerder dit jaar hebben we ook onze Press-accreditatie aangevraagd én gekregen, waarna we helemaal blij naar het kleine, pitoreske dorpje Wacken konden vertrekken. Een dorpje waar meer dan twee maal zoveel koeien wonen dan mensen en waarvan we dan ook de weides een tijdje overspoelen met 75 000 metalfans.

Het festivalterrein is in totaal 220ha groot om deze massa fans op te vangen, omheind door 40km hekken. Deels waren er (tot onze vreugde) échte toiletten, de rest moest men het met dixi’s doen. Wel waren er te weinig urinoirs waardoor de mannen vaak tegen de hekken stonden te pissen en dit aan het einde van het festival héél goed te ruiken was. Een groot voordeel dit jaar met deze warmte waren de waterkraantjes waar je jezelf even kon opfrissen, water drinken of je drinkzakje (uit de full:metal:bag) op te vullen. Dit opvouwbare flesje was echt een geweldige uitvinding met dat warme weer en al het stof die samen voor uitdroging en dorst zorgden. We hebben de eerste dag gelijk al wel gemerkt dat het handig is als je Duits kan, want het overgrote deel van het personeel kan geen of gebrekkig Engels, wat wel eens voor miscommunicatie kan zorgen. Verder zou Wacken natuurlijk Wacken niet zijn als het niet meer dan muziek was: je kan naar worstel-wedstrijden kijken, er zijn verschillende wedstrijden en randanimaties.

Woa2014 03 Woa2014 01 Woa2014 02

De VIP/Press area was goed uitgerust en zag er ook erg goed uit. Hier kon je ook op een rustige manier naar de optredens kijken op groot scherm als je even wilde uitrusten en er was genoeg drank en ook wat eten te verkrijgen, en er waren geen rijen voor de wc’s! Huzzah! Na onze eerste indrukken in de VIP/Press liepen we het festivalterrein op en onze mond viel open. Het was zo druk en zo’n doolhof dat we eerst even stil stonden voordat we maar probeerden rond te lopen om te zien waar alles was. Ons doel was naar de Wackinger Stage te gaan in Wackinger Village. Dit ‘dorpje’ midden op het festival is echt zalig! Met in het midden als toog een Drakkar (vikingboot) waar je Wacken Mede en Blut (mede met kers) kunt kopen, rondlopende folkbandjes; waarrond mensen dansen en feesten, LARP, Folk-optredens en een heuse Biergarten. Rond al deze festiviteiten kun je verschillende standjes vinden met eten op authentieke wijze en verschillende randactiviteiten zoals bijl-werpen en vuurshows.

Het eerste optreden dat we op Wacken zagen was dan ook Faun op de Wackinger Stage, een leuk folk-feestje om mee te starten en waar we ook al gelijk onze vrienden tegenkwamen. Hierna liepen we samen naar de Bull City Circus, om daar verbaasd te kijken naar het feest dat Mambo Kurt losmaakte bij (vooral) de Duitsers. Uiteindelijk was het nog redelijk grappig en dit werd gevolgd door de Rockstarz Live Karaoke waar een paar leuke momenten tussen zaten, maar ook écht verkrachtingen van anders zo goede nummers. We vluchtten terug naar de Wackinger Village om daar met een mede in de hand te dansen bij de eerste Pirate/folk-show die we zagen van onze buren op de camping, namelijk Ye Banished Privateers. Hierna was het tijd voor ons bedje dus we namen de Shuttlebus naar de VIP/Press Camping en lagen al snel in een halve coma.

DAG 1: DONDERDAG

Na een goede nachtrust zijn wij er helemaal klaar voor. Daar de eerste band die we echt willen zien pas om 18u begint zijn we vandaag van plan om naar Wacken zelf te gaan. Eerst moeten we nog even langs de Press-tent om onze Press-passes en Photo-bandje te halen en, nadat we die na 2 uur hebben gekregen omdat het internet eerst niet werkte, konden we vertrekken naar het dorpje. Na een stevige wandeling vanaf onze Press-camping krijgen we de Hauptstraße in beeld.

De 1844 inwoners lijken alvast heel enthousiast en jong en oud doen mee. We zien kinderen die muffins of (pedagogisch verantwoord?) asbakken verkopen en bejaarden die enthousiast de metalhorns tonen aan iedereen die het wil zien. Overal in de Hauptstraße zijn kraampjes waar je dingen kan kopen, eetgelegenheden en bars; je zult hier in ieder geval geen bier-tekort oplopen. We vinden zelfs een open lucht camping-winkeltje waar je echt álle nodige spullen voor je wacken camping-avontuur kunt kopen, wat wel handig is voor als er iets kapot gaat of je tent overstroomt (wat wel eens kan gebeuren op Wacken).

Ook komen we zeker 2 officiële Wacken-winkels tegen waar alle merch die je maar kunt bedenken verkocht wordt, en waar je zelfs iets kunt drinken. Na de straat een paar keer heen en weer te hebben gelopen op zoek naar Lanyards voor onze Press-passes die overal uitverkocht bleken te zijn, en na een paar drink-pauzes, vertrekken we met een glimlach op ons gezicht terug naar het festivalterrein. Want hoe leuk en enthousiast is deze straat en dit dorpje? Geweldig!

In de VIP kwam de Nederlandse band Blaas Of Glory nog langs gemarcheerd, wat leuk is om te horen en hilarisch om te aanschouwen. Overal waar ze komen op Wacken is het feest. Op het terrein kregen we gelijk ook te maken met de enorme hoeveelheid stof die door het gebrek aan regen opwaait waar iedereen loopt en de moshpits kun je dan ook herkennen aan een enorme stofwolk voor het podium. Meerdere mensen liepen met bandana’s over hun gezicht en we zien zelfs stof/gasmaskers langskomen, en we kunnen ze geen ongelijk geven.

HAMMERFALL

Dan was het de beurt aan de eerste band Hammerfall, die we zagen vanaf de American Spirit stand. Deze zweden weten altijd een strakke show neer te zetten en ze brachten ons dan ook fijne heavy metal die resulteerde in een enorme stroom aan crowdsurfers. Goede reclame voor hun negende studio album ‘(r)Evolution’ dat op 29 augustus in Europa uitkomt (de 27e al in Zweden), maar waar ze helaas nog niet veel van hebben gespeeld in deze set, behalve Bushido als live premiere in de toegift.

1.       Child of the Damned (Warlord cover)
2.       The Metal Age
3.       Steel Meets Steel
4.       Stone Cold (with Stefan Elmgren)
5.       I Believe
6.       Unchained (with Patrik Räfling)
7.       The Dragon Lies Bleeding (with Jesper Strömblad)
8.       Glory to the Brave
9.       HammerFall
Encore:
10.     Any Means Necessary
11.     Blood Bound
12.     Bushido (Live premiere)
13.     Hearts on Fire

STEEL PANTHER

Net zoals op Graspop was Steel Panther een geweldig feestje, met wel andere boobies, and plenty of them. Er waren een paar extra nummers maar dat waren volgens ons niet geweldige keuzes, Just Like Tiger Woods en Gold Digging Whore komen volgens ons live toch iets minder over dan de andere nummers. Satchel had weer braaf zijn Duitse zinnetjes ‘geleerd’ (op zijn hand geschreven) en zo kon iedereen meelachen met Michael zijn ‘Kleine Schwanz’. Lexxi ging goed mee in de Wacken-merch-hype en had zelfs een W:O:A Spiegeltje.

1.       Pussywhipped
2.       Party Like Tomorrow Is the End of the World
3.       Asian Hooker
4.       Just Like Tiger Woods
5.       Gold Digging Whore
6.       Girl From Oklahoma
7.       Community Property
8.       Eyes of a Panther
9.       17 Girls in a Row
10.     Gloryhole
11.     Death to All but Metal
12.     It Won't Suck Itself
13.     Party All Day (Fuck All Night)

Woa2014 05Lexxi en zijn spiegeltje.
(foto: Wim Opdebeeck)

RUSSKAJA

Russkaja speelde hierna op de W.E.T. Stage en veranderde de hele tent gelijk in een vet feestje van ska, rock en polkabeats en wat een collectieve shot in de roos! Georgij Makazaria is een echte volkstemmer en knalt de set met efficiënte one-liners mooi aan elkaar. Bij Psycho Traktor vormde ineens heel het publiek een circle pit en het werd alleen maar gekker bij Wake Me Up. We konden echt merken dat Russkaja voor het vierde jaar hier speelde en al een begrip op Wacken was geworden door de extatische sfeer die er hing en iedereen die mee kon zingen met de lyrics. Waar bijna niemand de Russische teksten echt begrijpt, is de uitgelatenheid des te groot bij de Duitse stukken, want Duitsers blijven redelijk vaderlandslievend, dat blijkt wel op Wacken. Eén ding is zeker: aan Energia is er op dit optreden geen gebrek!

1.       Energia
2.       Change
3.       Traktor
4.       Wake Me Up (Avicii cover)
5.       Radost Moja
6.       More
7.       Gop-Stop

SAXON

Tijd voor Saxon! Biff Byford rijdt het podium op op een motor, zoals het onze oude rocker goed afgaat. Deze klassieke band was in 1992 de eerste grote headliner van Wacken Open Air en zelfs toen waren ze al jaren bezig. Ze zetten nog steeds en sterke show neer en in tegenstelling tot 2 jaar geleden op de Lokerse feesten een show met een mooi decor en de nodige lichteffecten en rook, maar met een naam als Saxon (wat ook staat voor een bepaalde soort grondvuurwerk) mochten we wel wat meer pyrotechnics verwachten. Soms zijn de interacties nogal langdradig, maar deze NWOBHM groep uit de jaren ’70 knalt natuurlijk wel nog een van de klassieke metal-anthems Denim & Leather eruit en iedereen roept dan ook de ziel uit z’n lijf bij dit krachtige nummer.

1.       Motorcycle Man
2.       Sacrifice
3.       Heavy Metal Thunder
4.       Solid Ball of Rock
5.       Wheels of Steel
6.       747 (Strangers in the Night) with Orchestra Section - 4 violions & Orchestral Percussion)
7.       Crusader
8.       Battalions of Steel
9.       The Eagle Has Landed
10.     Power & The Glory
11.     Dallas 1 PM
12.     Princess of the Night
13.     Denim & Leather

ACCEPT

ACCEPT speelt hierna voor het eerst een nummer van het nieuwe album “Blind Rage”: namelijk Stampede, een heerlijk nummer, en met al het enthousiasme waarmee ze hieraan beginnen maken ze ook de rest van de set af. In het donkere Wacken, met een deftige lichtshow is het een lust voor het oog en ook worden er grote Wacken-opblaasballen het publiek in gegooid waar een tijdje mee gespeeld kan worden. Wel waren voor ons de vocals van Udo een gemis.

1.       Stampede (Live Premiere)
2.       Stalingrad
3.       Losers and Winners
4.       Monsterman
5.       London Leatherboys
6.       Breaker
7.       Shadow Soldiers
8.       Restless and Wild
9.       Ahead of the Pack
10.     Flash Rockin' Man
11.     Princess of the Dawn
12.     Fast as a Shark
13.     Starlight
14.     Pandemic
15.     Metal Heart
16.     Teutonic Terror
17.     Balls to the Wall
18.     Burning
Woa2014 06

DAG 2: VRIJDAG

Tijd voor het ontbijt met Skid Row en bier. Deze mannen zelf houden hier ook wel van en prijzen iedereen die hieraan mee doet. We zijn tenslotte de Youth Gone Wild, maar als we om ons heen kijken is deze beleefde jeugd niet zo heel jong! Jong én oud gaan los op deze ‘vroege’ morgen en genieten zichtbaar, want als er één plaats is waar je zo’n ontbijt voorgeschoteld krijgt is het Wacken wel, en daarbij kan en blijft iedereen zich jong voelen.

ENDSTILLE

Alweer een Duitse band, er zijn er zo veel, die al jaren zijn sporen achterlaat op de metalscene. Zelf omschrijven ze zich als de "ugliest aggressive black metal with the fire-speed of an MG42 and the power of heavy ship-artillery" en ver zitten ze er niet naast. De verwachte nummers werden gespeeld en het publiek stond en keek ernaar. Erg dansbaar is het niet en soms komt het rommelig over, but hey this is black metal, it’s supposed to be like that! Wel jammer dat dit niet in een tent of in het donker gespeeld werd.

1.       The Refined Nation
2.       Anomie
3.       Depressive/Abstract/Banished/Baptised
4.       World Aflame
5.       Conquest Is Atheism
6.       Unburried In The Sun
7.       Frühlingserwachen
8.       Bastard
9.       Ripping Angelflesh
10.     Reich An Jugend
11.     Blasphemer
12.     Navigator

Woa2014 07

KNORKATOR

Aan Duitse bands op Wacken dus geen gebrek en wie anders dan Knorkator om een feestje op te zetten. Deze cult/parodie/comedyband die zichzelf de ‘meeste band ter wereld’ noemt staat garant voor genante taferelen, vreemde geluiden en bij wijlen schitterende industrial metal stukken. Wat echter wel moet gezegd worden is dat als je het duits niet machtig bent je waarschijnlijk niet veel aan deze band zal hebben. Alle teksten zijn in het duits en alle mopjes zullen dus anders volledig onder de radar blijven en dit is juist wat de band zo leuk maakt. Mijn favoriete liedje Arschgesicht, gezongen door de zoon van de zanger, zorgde voor een schitterend feestje en de opvolging voor later lijkt alvast verzekerd.

1.       Ding inne Schnauze
2.       Du bist schuld
3.       Buchstabe
4.       Schüchtern
5.       Zoo
6.       Alter Mann
7.       Arschgesicht (Sung by Tim Tom)
8.       Schmutzfink
9.       Du nich
10.     L
11.     Konrad
12.     Der ultimative Mann
13.     Wir werden alle sterben
14.     Ma Baker (Boney M. cover)

YE BANISHED PRIVATEERS

Ye Banished Privateers uit Zweden treden deze Wacken-editie welgeteld 10 keer op, op verschillende plaatsen in Wackinger Village. We hebben ze zelf 3 keer gezien en het was een leuk Piraten-feestje terwijl we rustig van onze mede aan het drinken waren. De ballades waren heel intiem en breekbaar, waar hun feestnummers iedereen aanzetten tot dansen, topband! En als we het goed begrepen hebben kunnen we ze volgend jaar misschien wel in Gent verwachten voor een Pirate Party! Bekijk hier alvast een voorproevertje.

Woa2014 08

VIP/Press Lounge

Tijd voor een pauze in de VIP/Press area, dus op naar de backstage ingang. Hier is eerst de persconferentie van de W:O:A: Metal Battle Award Ceremony, met als uitslag op de eerste plaats In Mute (SE), de twee plaats Dirty Shirt (RO) en opgevolgd door Huldre (DK)Evocation (CN) en Convivum (SE)Dan staat de persconferentie van Apocalyptica gepland. Deze Finnen waren heel relaxed en kondigden hun nieuwe album aan voor februari 2015, met een daarbij horende Europese tour in april/mei: 2 mei in de Ancienne Belgique, Brussel! Voor het optreden op Wacken vandaag speelt er een klein symfonisch orkest mee, waar ze blijkbaar al meerdere aanbiedingen voor hebben gehad, maar altijd hebben afgeslagen. Voor deze verjaardagseditie van Wacken hebben ze toch toegezegd met de  Avanti! Chamber Orchestra. Andere samenwerkings-wensen worden niet geuit, daar ze al veel aanbiedingen hebben gekregen, veel artiesten heel goed vinden, maar niet altijd de juiste combinatie vinden om écht iets mee te doen. Wel is een verfrissend nieuwtje dat op het nieuwe album een vaste zanger, namelijk Franky Perez toegevoegd wordt! En dit niet enkel voor de productie, maar tijdens de hele tour, dus ook live. Wij zijn alvast heel benieuwd!

Woa2014 09 Woa2014 11 Woa2014 10
VIP Ingang Apocalyptica  Gibson Interview Bus

CHILDREN OF BODOM

Fuck yeah! Daarna is het fucking tijd voor fucking Children Of Bodom. Na een paar minuten waren we onze fucking-tel al kwijt want motherfucking Alexi Laiho fucking rocks. Holy fucking shit. Maargoed, verder een heel goed en strak optreden, COB, we fucking love you guys too. Tip: doe geen drinking-game waarbij je moet drinken bij elke keer dat hij ‘fuck’ zegt of je ligt na een paar minuten op de grond, of juist wel, als je dat leuk vindt natuurlijk.

1.       Needled 24/7
2.       Kissing the Shadows
3.       Bodom Beach Terror
4.       Halo of Blood
5.       Scream for Silence
6.       Hate Crew Deathroll
7.       Lake Bodom
8.       Angels Don't Kill
9.       Are You Dead Yet?
10.     Towards Dead End
11.     Hate Me!
12.     Bodom After Midnight (followed by Black Diamond snippet)
13.     Downfall
14.     In Your Face

APOCALYPTICA & ORCHERSTRA

Eeen orkest op een metalfestival, voor velen onder ons is dit niet alledaags maar die finnen kunnen toch verdomd goede muziek maken. Hun origineel concept (voor de onwetenden metal gespeeld door cello’s) was al van bij de start van deze band een succesformule. Deze keer opteerde ze om de zang achterwege te laten en de muziek voor zich te laten spreken. Een uitdaging voor velen maar een makkie voor Apocalytica. Ik had eerlijk waar nog iets meer van hen verwacht want het geluid zat soms niet goed en sommige nummers klinken beter puur in hun eenvoud, zonder al die toeters of bellen. Een topshow werd het wel en wij van GRIMM waren zeer tevreden om zoiets te mogen meemaken. Eerder die dag hadden we hun persconferentie meegemaakt en waren we zo opgefokt dat we de spanning tot hun optreden niet konden houden. De organisatie had er wel beter aangedaan om hen later op de avond te programmeren. Zo een muziek en show komt beter tot zijn recht in het donker. Apocalytica did it again! Al was het zeemzoet op de tong met een licht bittere nasmaak.

1.       Čohkka
2.       Burn
3.       Quutamo
4.       Fight Fire With Fire (Metallica cover)
5.       Rage of Poseidon
6.       Bittersweet
7.       Worlds Collide
8.       Grace
9.       Path
10.     Ludwig - Wonderland
11.     Inquisition Symphony (Sepultura cover)
Encore:
12.     Nothing Else Matters (Metallica cover)
13.     Hall of the Mountain King

Woa2014 12

MOTÖRHEAD

Motörhead, op Wacken 2013 vroeger gestopt door Lemmys gezondheid, nu spelen ze weldegelijk een hele show, maar we krijgen eigenlijk een beetje medelijden met Lemmy. De zang klinkt echt alsof het veel moeite kost, al lijkt hij er wel nog van te genieten. Af en toe een lachje en een grapje naar zijn eigen stemgeluid toe, en het lukt toch, op zijn eigen speciale manier. Jammer genoeg is Lemmys aftakeling meer dan ooit te  horen, maarja ‘You win some, lose some, it's - all - the same to me”: Het blijft Motörhead. “The pleasure is to play, it makes no difference what you say.”

1.       Damage Case
2.       Stay Clean
3.       Metropolis
4.       Over the Top
5.       The Chase Is Better Than the Catch
6.       Rock It
7.       Lost Woman Blues
8.       Doctor Rock (including Drum Solo)
9.       Just 'Cos You Got the Power
10.   Going to Brazil
11.   Killed by Death (with Doro Pesch)

12.   Ace of Spades

Encore:

13.   Overkill

Bekijk het optreden hier: http://concert.arte.tv/de/wacken-motoerhead

HELL

Hell stond volgens ons een beetje onterecht maar op de W.E.T. Stage want het was een show om U tegen te zeggen!  Echt een Indrukwekkende performance. Er was tijdens dit optreden niet veel volk komen opdagen aan de WET-stage maar de afwezigen hadden ongelijk. David Bower weet hoe je het publiek kunt bezweren en de combinatie van het schitterende licht en geluid zorgde ervoor dat dit voor ons persoonlijk een van de beste optredens was op Wacken. Sterke Heavy Metal met een demonisch kantje en zweepslagen er bovenop. De structuur van hun nummer is knap en de riffs genadeloos, giet daar een loepzuivere stem overheen en jullie weten hoe laat het is -> party! Normaalgezien gingen ze dit jaar headlinen op Rommelrock en laat ons hopen dat dit festival door kan gaan. De ervaring van Hell te zien willen we jullie zeker niet onthouden!

SLAYER

Slayer deed wat het best kan: opkomen, strak spelen en terug opdonderen. Zonder boe of bah de ene hit na de andere eruitknallen is voor deze band een dagdagelijkse bezigheid en dat kun je er soms wel een beetje aan zien. Hoewel ik voorstander ben van zo min mogelijk gezever tijdens een optreden zou je haast smeken om eens een ‘are you ready!’ ofzoiets te horen. Het kan zijn dat ik het gemist heb natuurlijk want mijn oren waren roodgloeiend van al die ronkende riffs. Iedereen die er was mag zeer tevreden zijn over het niveau dat Slayer haalde. De pit was hard en de crowdsurfers vlogen met bosjes over de omheining. Het zou me niet verbazen moest dit volgens de algemene pers als het beste optreden bestempeld worden.

1.       Hell Awaits
2.       The Antichrist
3.       Necrophiliac
4.       Mandatory Suicide
5.       Hate Worldwide
6.       War Ensemble
7.       Postmortem
8.       Captor of Sin
9.       Disciple
10.   Seasons in the Abyss
11.   Born of Fire
12.   Dead Skin Mask
13.   Raining Blood
14.   Black Magic
15.   South of Heaven
16.   Angel of Death
Bekijk het optreden hier: http://concert.arte.tv/de/wacken-slayer

KING DIAMOND

King Diamond zette natuurlijk weer een geweldige show neer, met als altijd een indrukwekkend decor. The King speelde dit jaar voor het eerst op Wacken en van zijn stemproblemen konden we niks merken. Eerder deze week werd namelijk de show in Tilburg afgezegd op doktersverzoek met de mededeling dat hij 3 dagen niet mocht zingen. Gelukkig ging de show op Wacken dus wel door en voelt hij zich inmiddels beter! Want wát een show en stem zetten ze toch altijd neer! All Hail The King.

1.       The Candle
2.       Sleepless Nights
3.       Welcome Home
4.       Never Ending Hill
5.       Let It Be Done
6.       The Puppet Master
7.       At the Graves
8.       Tea / To the Morgue / Digging Graves / A Visit from the Dead
9.       Evil (Mercyful Fate cover)
10.   Come to the Sabbath (Mercyful Fate cover)
11.   Shapes of Black
12.   Eye of the Witch

Encore:

13.   Cremation
14.   The Family Ghost
15.   Black Horsemen

W.A.S.P.

W.A.S.P. speelde als laatste act logischerwijs een iets langere setlist dan op Graspop, en weer een meer dan degelijke set, met wel dezelfde one-liners maar ach, we vergeven het Blackie. Hij voelde zich duidelijk weer helemaal in z’n element en huppelde energiek en vrolijk over het podium. Bij hits als Wild Child en I Wanna Be Somebody werd er enthousiast meegeschreeuwd vanuit het publiek en als afsluiter van deze festivaldag was het weer een goed oldskool feestje.

1.       On Your Knees

2.       The Torture Never Stops
3.       The Real Me (The Who cover)
4.       L.O.V.E. Machine
5.       Wild Child
6.       Forever Free
7.       I Wanna Be Somebody
8.       The Crimson Idol Medley
9.       Chainsaw Charlie (Murders in the New Morgue)
10.   Heaven's Hung in Black
11.   Blind in Texas

DAG 3: ZATERDAG

DE NIEUWE ARCH ENEMY

Ondanks het gedoe met de nieuwe zangeres kon ze het publiek al van bij de eerste noten volledig naar haar toe trekken. Angela zal gemist worden maar het stemgeluid dat deze jonge deerne voortbrengt is toch van een iets sterker niveau, geloof het of niet. Een mooie mix van oude en nieuwe nummers en de band klinkt strakker dan ooit. Toch waren er enkele minpuntjes, zo waren er weer problemen met de techniek en was er iets teveel stof in de lucht op het podium goed te kunnen zien. Dit zijn echter punten waar een band totaal geen controle over heeft en dit is meer een klacht waarbij we de vinger naar de organisatoren moeten wijzen. Is het zo moeilijk om met brandslangen een uitgedroogd en verhit publiek af te koelen? Niet alleen het publiek zal u dankbaar zijn maar de ondergrond zou tenminste niet stoffig zijn. Vroeger gebeurde dit nog op festivals maar deze zomer heb ik dit nergens tegengekomen (stuur gerust een bericht naar GRIMM indien je dit wel nog ziet!).

1.       Yesterday Is Dead and Gone
2.       War Eternal
3.       Ravenous
4.       My Apocalypse
5.       You Will Know My Name
6.       Bloodstained Cross
7.       As the Pages Burn
8.       Dead Eyes See No Future
9.       No Gods, No Masters
10.   We Will Rise
11.   Nemesis
12.   F
ields of Desolation

PRONG verraste ons met een optreden dat beter klonk dan op CD! Nadat we als voorbereiding op ons interview alle CDs geluisterd hadden waren we heel benieuwd naar het optreden zelf door de verschillende muziekstijlen die ze gebruiken en doorheen de jaren evolueren. Het echt uit punk afkomstige rauwe geluid en geschreeuw bleek hen een beetje ontgroeid en was dus live ook niet meer prominent aanwezig. In plaats daarvan is de stem van Victor erg geëvolueerd en kan hij tegenwoordig veel meer aan, wat het optreden heel aangenaam maakt, en zelfs bij momenten een feestje! Erg veel publiek was er niet, maar dit was wel te verwachten aangezien het een redelijk speciale band is met een oud publiek, en ze tegelijk met Arch Enemy speelden. Toch zijn we blij dat we PRONG gezien hebben en Revenge... Best Served Cold is écht wel een goed nummer dat zelfs in ons hoofd bleef hangen.

1.       Eternal Heat
2.       Lost And Found
3.       Ruining Lives
4.       Unconditional
5.       Beg To Differ
6.       Turnover
7.       Carved Into Stone
8.       Revenge...Best Served Cold
9.       Whose Fist Is This Anyway?
10.   Snap Your Fingers, Snap Your Neck
11.   Power Of The Damager
12.   Another Worldly Device

Tom Angelripper van SODOM is voor veel duitsers een puur icoon en ik betrap mezelf erop dat ikzelf ook onder de indruk ben van deze persona. Een sterke band dat al jaren alle locaties kapot speelt en meestal een diepe indruk laat. Let wel, meestal, want deze passage op wacken was eerder flauw vergeleken met andere optredens ik van hen gezien heb. Aan een goede setlist zal het niet gelegen hebben en het enige numer dat voor mij ontbrak was ‘Napalm in the morning’ en ‘Blood on your lips’. Het geluid zat door de gehele set niet goed en de bas en drum overgalmde de gitaarsolo’s en zanglijnen. Natuurlijk was het niet verschrikkelijk slecht: het feit dat dit een thuismatch was voor de band en de jaren ervaring die ze hebben waren duidelijk te merken. Aan het duitse publiek was er wel weinig enthousiasme te bemerken en zullen velen mijn mening delen over dit optreden.

1.       Agent Orange
2.       In War and Pieces
3.       Outbreak of Evil
4.       Surfin' Bird (The Trashmen cover)
5.       The Saw Is the Law
6.       Sodomy and Lust
7.       Stigmatized
8.       City of God
9.       Der Wachturm
10.   I Am the War
11.   Blasphemer
12.   Remember the Fallen
13.   Ausgebombt

BEHEMOTH

Wat een joekel van een beest is deze band geworden. Zowel op de mainstage van hellfest, graspop als wacken is er voor deze exteme metalband een hele schare fans. En de show was zaols we verwachtte pompeus en vol met symbolische verwijzingen. Wij van GRIMM blijven er echter van overtuigd dat deze band niet in openlucht moet spelen maar veeleer tot hun recht komen in een marquee. Het geluid was niet echt overtuigend en aangezien het exact dezelfde show was dan op graspop niet overdonderend. Voor de mensen die hen nog niet kenden moet het wel een klap in het gezicht geweest zijn. Veel grootser dan dit kunnen ze toch niet worden?

1.       Blow Your Trumpets Gabriel
2.     2014 wacken woa anniversary