Olensfest 2015

Olensfest

Olensfest 2015

Terwijl de meeste mensen dachten dat zowel de zomer als het festivalseizoen zo goed als gedaan was, zijn er hier en daar nog steeds kleine festivalletjes te vinden zoals Olensfest, in Olen natuurlijk! Het festival vond plaats op vrijdag 11 en zaterdag 12 september.

11350563 1658689434351066 6422232838197668435 nOlensfest heeft al 5 edities achter de rug en bestaat sinds 2011. Het is een klein festival gelegen op het terrein van de Fabrieken Van Olen, een industrieterrein met veel groen, bomen en open weides, tussen het centrum van Olen en Turnhout.

Om er te geraken is het wel even zoeken waar het festival precies is, want een aanduiding met bordjes voor het festival zelf was er niet te zien. Wél voor de parking, die we dus snel hadden gevonden. Tot de vriendelijke meneer op de parking ons wist te vertellen dat er nog een tweede parking was naast de camping, die dan ook dichter bij het festivalterrein gelegen is.

Voor mensen die met het openbaar vervoer naar het festival komen is het van aan het station van Olen te voet te doen. Want in het weekend rijden er géén bussen in heel Olen...  Het station is gelegen op zo'n 2 à 3 kilometer van het festivalterrein.

CAMPING

Voor de camping kon je in voorverkoop een ticketje kopen voor 3 euro, aan de kassa was dat 5 euro. De camping is heel ruim, er was voldoende plaats. Vooraan op de camping kon je met je tent staan en mensen met een mobilhome of caravan konden zich achteraan op de camping parkeren. Er waren enkele verschillen op de camping tegenover vorig jaar. Toen mocht je zelfs met je eigen auto naast je tent parkeren (wat altijd heel handig is!), maar nu mocht dit niet. Er waren enkele Dixi's voorzien op de camping. Ook kon je er gezellig pintjes drinken aan enkele tafeltjes, want er was een kleine bar voorzien, en 's ochtends kon je er ook een ontbijtje krijgen voor 7 euro per persoon. Ik had ook ergens gelezen dat er op de camping ook enkele bands zouden spelen, maar hiervoor zal ik te laat geweest zijn.

Naast de camping vond je ook meteen de ingang van het festivalterrein. Aan de kassa's kregen we van twee vriendelijke, lachende dames ons festivalbandje wat verder aan de ingang werd dichtgemaakt.

TERREIN

Op het eerste zicht leek er niet zoveel veranderd te zijn ten opzichte van het jaar ervoor: recht voor de ingang staat de tent met het hoofdpodium, waar je ook twee bars kon vinden, en buiten het kleinere podium. Er waren ook enkele kraampjes te zien met bandshirts, cd's, platen, patches, en andere bandmerchandise. Daarnaast vond je er nog 3 eetkramen met frietjes, pizza's en hamburgers. Met andere woorden: het ideale festivaleten! Zowel het eten als de drank werden betaald met bonnekes, waarvoor je 2 euro per bonneke betaalde.

Buiten het gewone festivalbandje en het bandje voor de camping moest je ook nog een bandje kopen voor de Dixi's. De eerste dag kostte dit 1,5 euro maar zaterdag werd dit al verhoogd naar 2 euro.

LINE UP

11401181 1662852300601446 405295784427683902 n

VRIJDAG ZATERDAG

MAIN STAGE
19u00-20u00      Evil Invaders
20u30-21u30      Diablo Blvd.
22u00-23u10      Gotthard
24u00-01u00      Funeral dress
01u30-03u00      Cock Sparrer

MAIN STAGE
15u10-16u10      Tri State Corner
17u00-18u10      Paul Di'Anno
19u00-20u00      Nightqueen
20u50-22u00      Refuge
23u00-00u15      Kreator
01u05-02u00      Bliksem
02u00-03u00      Koyle

BAVACO STAGE
18u00-18u30      DJ Koene with a K
18u30-19u00      Drum Special
20u00-20u30      Storko
21u30-22u00      Storko
23u10-24u00      Hell City
01u00-01u30      DJ Koene with a K

BAVACO STAGE
13u00-14u20      DJ koene with a K
14u20-15u10      BelgianQuoBand
16u10-17u00      Dj koene with a K
18u10-19u00      Breakfast At Midnight
20u00-20u50      Fenix
22u00-23u00      Diolegacy
00u15-01u05      Killer

Als ik de affiches van de voorbije jaren vergelijk met de affiche van dit jaar valt het mij wel op dat er bepaalde bands regelmatig terugkeren naar Olensfest. De coverband Fenix die voornamelijk alle bekende klassiekers brengt en de rockband Storko, die eigen nummers maar ook covers brengt vind je ieder jaar terug op de affiche.

De eerste artiest op mijn programma was Paul Di'Anno, die waarschijnlijk wel bij iedereen gekend is als de eerste zanger van Iron Maiden, samen met de band The Phantomz. Hij brengt dan ook live een aantal nummers van de platen Iron Maiden en Killers. Het "Iron Maiden-sfeertje" is dan ook duidelijk te zien aan zijn eigen logo, wat in hetzelfde lettertype is dan het logo van Iron Maiden. Zelf heeft Di'Anno ook een heleboel eigen albums en soloalbums. Ik meen mij te herinneren dat hij vermeldde dat hij al 25 eigen albums heeft. Paul Di'Anno speelde vorig jaar ook een vroege set op Olensfest, waar hij het publiek wel meekreeg, vooral met de Iron Maiden nummers. Dit keer was er minder volk aanwezig, maar het publiek had er duidelijk zin in. Di'Anno kwam het podium op met 2 krukken, hij werd dan ook ondersteund door iemand en heeft de hele show neergezeten op een stoeltje in het midden van het podium. Hij zou iets aan zijn benen hebben en daardoor niet zo lang kunnen blijven rechtstaan. Net zoals vorig jaar kon het hij mij niet bekoren met zijn set en de nummers, ook misschien omdat hij hier en daar wat bitchy opmerkingen maakt ten opzichte van Iron Maiden.

Nog voor Paul Di'Anno gedaan had met zijn set begon buiten op het kleinere podium de volgende band al te spelen: Breakfast At Midnight. Deze band heb ik aan mij voorbij laten gaan want ik kwam tot de conclusie dat ik niet veel geld bij mij had en de zoektocht naar een bank startte. De dichtsbijzijnde geldautomaat was te vinden in het centrum van Olen, wat een heel eind stappen was... Onze eerste poging tot liften was dan ook meteen een succes, de eerste auto die passeerde stopte. Een hele lieve moeder met haar dochter nam ons mee tot aan een geldautomaat en dumpte ons daarna terug aan de ingang van het festival! Hierdoor heb ik wel een deel van Nightqueen gemist. Nightqueen is een Limburgse sympfonische metalband. Ik had wel de indruk dat deze Limburgse band in hun streek wel heel goed meedraait en een groot aantal fans heeft.

Tijdens Nightqueen werden we al aangesproken door een man die ons zei dat we naar de volgende band, Fenix, zeker moesten komen kijken. En dat hebben we dan ook gedaan. Fenix is een coverband die vooral klassiekers speelt van Metallica, Guns 'n Roses, Judas Priest, AC/DC, Pearl Jam, Rage Against The Machine en ga zo maar door... Later bleek dat die man die ons aansprak dan ook de zanger was van Fenix. Ondanks alle regen liet het publiek vooraan bij het kleine podium zich niet kennen en ging volledig mee met alle nummers.

Daarna was het de beurt aan Refuge in de tent. Het is een Duitse metalband die vooral power, speed en heavy metal brengt. Refuge bestaat eigenlijk uit 3 leden die uit de band Rage komen: Peavy Wagner, Manni Schmidt en Christos Efthimiadis, zij hebben 5 albums gemaakt bij Rage:
        - Perfect Man (1988)
        - Secrets In A Weird World (1989)
        - Reflections Of A Shadow  (1990)
        - Trapped! (1992)
        - The Missing Link (1993)

Later zijn zij weer samengekomen om de nummers van deze albums samen te spelen. In 2014 was er een "secret show" in Duitsland waar ze dit opnieuw deden onder de naam Refuge. Dit bleek een groot succes te zijn en Refuge was geboren! De tent stond dan ook al wat voller dan bij Paul Di'Anno en Nightqueen en de nummers van Refuge (of ja, van Rage) werden enorm goed gesmaakt door het publiek. Er begon wat meer beweging in te komen: handen en vuisten gingen de lucht in!

Setlist
1. Time Waits For No one
2. Solitary Man
3. Nevermore
4. Power and Greed
5. Enough Is Enough
6. Invisible Horizons
7. Beyond The Wall Of Sleep
8. Waiting For The Moon
9. Lost In The Ice
10. Light Into the Darkness
11. The Missing Link
12. Baby, I'm Your Nightmare
13. Medicine
14. Firestorm
15. Don't Fear The Winter
16. Refuge

Het regende al heel de dag, maar na Refuge begon het nog harder te regenen. Velen kozen ervoor om Diolegacy te bekijken van onder de eettentjes en de ingangen van de grote tent om toch nog wat droog te staan. Diolegacy, de naam verraad het al, is een tributeband van Ronnie James Dio.

The Kreator has returned! Na de hits van Dio was het dan eindelijk zo ver! De band waarvoor de meeste mensen aanwezig waren: de Duitse thrashband Kreator! Al het volk stond al snel in de tent, ook door de regen. Ik had verwacht dat er veel meer mensen aanwezig zouden zijn voor een band als Kreator. De tent was halfvol, er was dus genoeg plaats voor alle moshpits en wall of deaths die Kreator telkens graag ziet in het publiek!

Setlist
Intro: Choir Of The Damned
1. Enemy Of God
2. Terrible Certainty
3. Phobia
4. Awakening Of The Gods
5. Endless Pain
6. Warcurse
7. Mars Mantra
8. Phantom Antichrist
9. From Flood Into Fire
10. Extreme Aggressions
11. Suicide Terrorist
12. Hordes Of Chaos
13. Civilization Collapse
14. Violent Revolution
15. Pleasure To Kill
16. Flag Of Hate
17. Betrayer
Outro: Until Our Paths Cross Again

Eens de intro 'Choir Of The Damned' begon gingen alle armen en vuisten de lucht in, iedereen was er klaar voor! Mille en zijn kompanen kwamen het podium op en begonnen meteen stevig met  'Enemy Of God', waarmee er ook gelijk een circlepit werd opengetrokken. Enkele nummers later was het dan de beurt aan de wall of death waar Mille het publiek in 2 deelde. Dit is ondertussen ook al een vaste waarde in een Kreator show. Het was een setlist zoals we het van Kreator gewoon zijn, klassiekers als Endless Pain, Pleasure To Kill, Betrayer, Violent Revolution, Hordes Of Chaos, Extreme Agressions, Phobia,... en Flag Of Hate waar Mille nog eens zijn vlag bovenhaalde en iedereen luidkeels stond mee te roepen. Ook werden er nog steeds een groot aantal nummers gespeeld van het laatste Kreator album 'Phantom Antichrist', die ook iedereen luidkeels kan meezingen.

Na de set van Kreator gingen er al veel mensen richting huis. Er kwamen enkele mensen van de organisatie het podium op om even iets speciaals aan te kondigen. Samen met Vincent Verstrepen en Ricky Mandozzi van Hämmerhead. Velen zullen het al gehoord hebben maar onlangs hebben het Belgische Hämmerhead en Speed Queen een kleine tour gedaan in het buitenland. Bij de laatste show van deze tour is al hun materiaal gestolen, alle gitaren, drums, versterkers, noem maar op. De organisatie van Olensfest wou daarom een gift doen voor deze 2 bands. Een van de organisatoren kwam het podium op met een gitaar die gesigneerd was door alle leden van Kreator en wou hiermee een veiling houden onder het publiek. Deze gitaar werd geveild voor meer dan 1000 euro! Een heel mooi gebaar van de organisatie voor deze jonge bands!

Tijdens de veiling was het Belgische Killer al bezig aan hun set, wat ik eigenlijk jammer vond want bij de eerste nummers stond er dan ook heel weinig volk, nog geen 100 man! Killer haalde ook al zijn klassiekers boven, maar ook enkele nummers van het laatste nieuwe album 'Monsters Of Rock'.

Na Killer stond er al weer wat meer volk klaar in de grote tent voor Bliksem, die dan ook heel goed onthaald werden door het kleine publiek dat er nog was.

Hier wringt het dan wat bij mij, ik had bands als Killer en Bliksem voor Kreator geprogrammeerd in plaats van erna. De bands begonnen ook heel laat en het festival duurde daarom ook heel lang, waardoor er al veel mensen naar huis gaan en dan staan de bands daar te spelen voor nog geen 100 man... Na Bliksem speelde er nog één band in de tent: Koyle. Die heb ik zelf niet meer gezien en ben richting camping gegaan.

Meer informatie op de website en facebookpagina van Olensfest.

Geschreven door: Sara

grimm review 2015 festival metal belgie event bands belgium olen olensfest