Metalnight 2.0 (07/11/2015)

Gsg

Metalnight 2.0 – JH De Faar, Denderhoutem

Het is vrijdagavond en je zit te werken tot 21u en je weet dat er op dat moment 45km verderop een topavondje van start gaat in een klein jeugdhuis. Terwijl heel Vlaanderen achter de TV kruipt om te kijken welke grieten verkozen worden om de nieuwe K3 te vormen, race jij als de bliksem naar Denderhoutem (of all places) waar JH De Faar hun tweede metalnight organiseert.

Er werd echter gestart met een stevige dosis punk. Zoals gezegd moest ik het begin van de avond missen, maar ik weet dat ik zeker nog een kans krijg de mannen van No Comply aan het werk te zien. Deze band is nog niet zolang bezig, maar heeft al op enkele leuke affiches gestaan. Ik verwacht dan ook niet anders dat deze band zal blijven groeien in 2016. Wil je ze toch voor de jaarwisseling nog eens aan het werk zien? Zak dan op 12 december af naar Oosterzele!

Ik was niet de enige die laat moest werken op een vrijdagavond. Na No Comply draaiden bassist Vincent Heyman en gitarist Dieter De Mey een tweede shift tijdens Collapse of Mind. Opgericht in 2011 heeft dit kwintet al heel wat mooie shows op hun lijstje staan, met onder andere shows op festivals als Rockelingen en Miner Fest, maar ook een passage in de Trix. Een EP en enkele singles later heeft de melodische hardcore band helaas aangekondigd er eind dit jaar mee te stoppen. Deze voorlaatste show vond plaats in een kleine zaal waarvan een groot deel van ruimte reeds werd opgeëist door de energieke zanger Robbe van Droogenbroeck die driftig over en weer ijsbeerde voor het podium. Een derde van de zaal werd dan nog eens ingenomen door de enthousiaste fans die vuisten en voeten in het rondslingerden zoals je mag verwachten bij een hardcore show. Ik zag veel passie op het podium en liefde bij het publiek. Ik verwacht dat dit niet anders en zelfs nog heftiger zal zijn op de allerlaatste show. Wie deze mannen nog een laatste keer aan het werk wil zien moet 11 december afzakken naar hun farewell show in JH Splinter, Roosdaal. Support wordt verzorgd door Indemnity, Wildheart, Valley en Sourblast.

De avond werd afgesloten door Wolves Scream, een Waalse band uit Namen die al passages heeft gemaakt op Graspop en Dour. Ze omschrijven zichzelf als post-hardcore, maar verwacht je maar aan meer van hetzelfde als bij Collapse of Mind. Aanstekelijke en melodieuze riffs, Lionel Bolain als krachtige brulboei vooraan en refreinen die al snel luidkeels meegezongen kunnen worden. Op de gepaste momenten sprongen de snarenplukkers bij om de shouts extra kracht bij te zetten. Persoonlijk hoogtepunt was toch wel het intieme maar intense nummer ‘Brothers’.

Volgende week is er nog een kans deze mannen aan het werk te zien aan onze kant van de taalgrens. Afzakken op 14 november naar JH Lodejo in Lochristi is de boodschap!

Geschreven door: C'kes

Denderhoutem belgium metal event bands review belgie Faar JH punk 2015