King Hiss (08-02/2015)

Kinghiss

King Hiss claimed their throne once more.

Wie geen ticket kon bemachtigen voor Tenacious D op 8 februari kon diezelfde zondagavond in de Charlatan te Gent terecht voor een portie heavy rock die je minstens even stevig bij de keel grijpt.

Zij die niet vertrouwd zijn met King Hiss, het West-Vlaamse quartet -niet de He-Man villain-, raad ik aan meteen hun bandcamp pagina af te schuimen en te genieten van een van Belgiums finest. Dat de band rond frontman Jan Coudron staalhard uit de hoek kan komen was mij, dankzij ijzersterke optredens in onder andere Graspop's Metal Dome, niet onbekend. Of het bebaarde King Hiss ook na de release van hun eerste full lenght Sadlands, in mei vorig jaar, de hoge verwachtingen kon inlossen bleef echter maar de vraag. Het antwoord; godverdomme ja!

Er werd van wal gestoken met het opzwemende La Haine en de toon werd meteen gezet. 'Hello, my name is hate', en we grooven alsof ons leven er vanaf gangt weerklinkt het openingsstatement. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de tekst 'I hit like thunder, disappear like smoke I come crashing down like the walls of Jericho' niet geïnspireerd zouden zijn op het drumwerk van Jason Bernard. Net zoals op de plaat volgen Bite the Bait en Serpentagram en met Temple of the Eye een vierde pletwals alvorens met de titletrack van de Snakeskin EP terug de troon op te eisen. Meezinger Into the Mountains, ook afkomstig van de EP uit 2013, gaat vooraf aan een van de vele hoogtepunten van de avond. Een enthousiaste Coudron haalt alles uit de kast om de hun selftitled tune op hang te schreeuwen en de intussen goed bezwete frontman klinkt alles behalve onovertuigend.

De West-Vlamingen maakten het mij niet eenvoudig om een review te schrijven zonder elke zang-lijn, bass-groove, drum-roll en gitaar-solo op te heerlijken. Het zal intussen wel duidelijk zijn dat ik weinig negatieve woorden over heb voor de live-performance van King Hiss. Had ik de band constructieve kritiek willen geven zou ik wellicht enkel stellen dat ze in de toekomst niet bang hoeven te zijn om met een instrumentale track als Weight of a Tombstone wat extra adem ruimte te creeëren voor de fans die wel eens graag meezingen. Hoewel met D&F ook een van mijn persoonlijke favorieten ontbrak, kan weinig geklaagd worden over de samenstelling van de setlist, die naast nummers die op Snakeskin en Sadlands verschenen ook Future Ex vanop de demo bevatte. Na de beukende outro van Word Made Flesh waarin bassist Dominiek 'Vision' Hoet niet enkel figuurlijk op handen werd gedragen door het publiek maar ook letterlijk, verlieten enkele rokers al het gezellig gevulde café maar getwijfeld of de single Rollergirl nog gespeeld zou worden in een encore werd er nooit. We kregen er zelfs nog In the Name of Courtesy gratis en voor niets bij alvorens eindelijk de fysieke versie van Sadlands aan te schaffen onder begeleiding van Paul Severs' Geen Wonder dat Ik Ween.

Kort samengevat: King Hiss heeft met hun grooves, rauwe emoties en een hoop enthousiasme alles in huis om een memorabele avond te bezorgen.

Setlist:
01. La Haine