Graspop 2014

Gmm2014review

Een day-by-day revisie van vier ijzersterke dagen.

ARTICLE IN DEMO MODE

Belgian Thursday
DYSCORDIA mag deze editie van Graspop en de Belgische Donderdag openen, op de nieuwe Jupiler Stage. Misschien had de camping beter iets eerder open mogen gaan want er kan nog niet heel veel volk komen kijken omdat velen nog hun tent aan het opzetten of binnenslepen zijn. Wij zijn er gelukkig wel op tijd geraakt want Dyscordia was weer geweldig! Van de zenuwen was niet veel te merken, al zagen we de zanger wel duidelijk genieten om Graspop aan te spreken tijdens het optreden, en laat hij later zelfs vallen dat hij hier altijd al van heeft gedroomd. Ook de rest van de band geniet overduidelijk van dit optreden en het publiek gaat hier volledig in mee. We staan ook maar weer versteld van de grunt-skills en de cleane zang die daar perfect op aansluit. Al met al een zeer strak gespeelde set en ookal is het maar de eerste band, iedereen die er al staat geeft alles en kan dankzij de progressive metal van Dyscordia op deze donderdagmiddag al gelijk een feestje bouwen. Wij zijn al vast heel trots dat wij deze toptalenten al eerder dit jaar hebben mogen boeken! Na dit eerste optreden op de Jupiler Stage verplaatste bijna het hele publiek zich naar de Metaldome voor ATMOSPHERES, een volledig instrumentale band met veel talent. Maar, misschien lag het aan ons, het werd na een tijdje toch langdradig en een beetje eentonig. Ook was het irritant dat de bassist constant kauwgom aan het kauwen was en er zo een beetje ongeïnteresseerd uitzag. OSTROGOTH bracht hierna op de Jupiler Stage weer een gezonde portie oldschool heavy metal, een feestje waar jong en oud in mee konden gaan en waar we trots onze hand konden opsteken wanneer de presentator vroeg wie er allemaal van Gent kwam. DIABLO BLVD mocht het laatste optreden van de Belgische donderdag geven en Alex Agnew probeerde er een zo goed mogelijk feestje van te maken met wat gelach tussendoor en een wall of death. Voor de fans van Diablo Blvd een overtuigend optreden met veel reclame voor hun nieuwste album ‘Follow The Deadlights’ en een mooie afsluiter van de eerste dag van Graspop.

Hierna was het WK-voetbal aan de beurt in de Marquee. Menig metalhead zakte hiernaar af en het was een zenuwslopende wedstrijd van België tegen Zuid-Korea, waar de ontlading na 78 minuten met het doelpunt van Vertonghen goed te zien was in de reactie van de voetbalfans, waarna we samen een feestje konden bouwen want België was door naar de volgende ronde. Dit kon natuurlijk perfect met het METAL TOP-100 feestje in de Metaldome, dat tot de vroege uurtjes de feestende metalfans bezig kon houden.

Vrijdag
Bij de eerste band ALESTORM maken we kennis met Mainstage 2. Wel valt op dat het geluid erg luid staat, wat later ook zal blijken als we andere bands gaan zien in de Marquee tegelijk met een optreden op 1 van de Mainstages. Onze oordoppen kwamen in ieder geval goed van pas en de bas stond zo luid dat we bijna wegtrilden, maar wat een feestje gaven deze mannen weer weg! Ook speelden ze het nieuwe nummer ‘Drink’ dat al vrijgegeven was van hun nieuwe album ‘Sunset On The Golden Age’, waarbij ze vrolijk verkondigden dat ze hier waren om ons bier te drinken. Zoals altijd bij Alestorm hebben we goed kunnen dansen, zingen en drinken zoals het volgens deze piraten ook hoort. One more drink!
1.       The Quest
2.       Drink
3.       The Sunk'n Norwegian
4.       Shipwrecked
5.       Nancy the Tavern Wench
6.       Keelhauled
7.       Wolves of the Sea
8.       Captain Morgan's Revenge

De Amerikaanse doommetalband NOVEMBERS DOOM heeft zeker een plaats verdiend op graspop, met een melancholisch optreden dat goed tot zijn recht kwam in een donkere Marquee. Van feest is er tijdens dit optreden geen sprake, van ultiem luistergenot wel. Jammer was wel dat het geluid van de Mainstage binnendrong in de Marquee, waardoor het optreden een beetje verstoord werd.

Het specifieke geluid dat de Ijslandse bands voortbrengen wordt perfect weerspiegeld in de muziek van SÓLSTAFIR. Met erg lange nummers en felle kreten betoverden ze het publiek met een meer dan overtuigende show.
1.       Ljós í Stormi
2.       Ótta
3.       Lágnætti
4.       Fjara
5.       Goddess of the Ages

GHOST kon met de extravagante show en bijbehorende paint en outfits weer veel hartjes sneller doen slaan met een indrukwekkende set. Hoewel veel metalheads hen niet beschouwen als metal worden ze door sommigen juist omschreven als een van de hardste bands die er zijn in het genre. Met nummers als Year Zero en Monstrance Clock hebben ze de perfecte opener en afsluiter van een optreden om het publiek mee te overtuigen.
1.       Year Zero
2.       Con Clavi Con Dio
3.       Elizabeth
4.       Depth of Satan's Eyes
5.       Prime Mover
6.       Stand by Him
7.       Ritual
8.       Monstrance Clock

Thomas Gabriel Fischer is een held en een genie als het er op aankomt zwaarmoedige muziek te maken en metalheads mogen blij zijn dat na het verlies van Celtic Frost, TRIPTYKON deze leegte opvult. Net als Novembers Doom geen muziek om op te feesten maar eerder om stilzwijgend van te genieten.
1.       Black Snow
2.       Goetia
3.       Altar of Deceit
4.       The Prolonging

SEPULTURA hebben we van voor Mainstage 1 gezien omdat we al aan het wachten waren op Steel Panther. Wel konden we het dankzij de 2 Mainstages naast elkaar supergoed zien en hebben we dus niets gemist. Want niet alleen het Braziliaanse WK voetbal kan de mensen bekoren, ook Sepultura uit Brazilië is een exportproduct om trots op te zijn. Deze iconische band die vooral in de jaren ’90 populair was heeft intussen aan wat status ingeboet, maar blijft een topact door nummers als Refuse/Resist en Roots.
1.       The Vatican
2.       Kairos
3.       Propaganda
4.       Impending Doom
5.       Manipulation of Tragedy
6.       Convicted in Life
7.       Spectrum
8.       Refuse/Resist
9.       Arise
10.   Ratamahatta
11.   Roots Bloody Roots

De masters of doom CANDLEMASS brachten vrijdag een van de hoogtepunten in de Marquee. Het enige wat voor ons nog miste was Black as Time, maar dit kun je verwachten van een band met zoveel goede nummers. Uit ervaring weten we ook dat ze niet schrikken om op verschillende optredens totaal andere setlists te spelen en deze variatie is aangenaam!
1.       Mirror Mirror
2.       Bewitched
3.       Dark Reflections
4.       The Bells of Acheron
5.       A Cry From the Crypt
6.       Under the Oak
7.       Emperor of the Void
8.       At the Gallows End
9.       Solitude

Toen STEEL PANTHER begon leefde heel het Graspop publiek op door de grappige teksten maar ook ineens veel verschillende kleuren in de kleding en bandana’s. Niet uitzonderlijk zagen we ook spandex voorbij komen. Verschillende borsten werden getoond en al snel werden de eerste meisjes het podium opgehaald. In deze “All You Can Eat” tour kwamen natuurlijk ook een paar nieuwe nummers naar voren, die door het publiek goed onthaald werden. Toen Michael het nummer 17 zei ben ik samen met mijn partner in crime naar voren gesneld om op het podium te geraken, and it worked!! De rest van de set hebben we op het podium staan feesten, onze borsten veilig onder onze t-shirts, en het was geweldig!
1.       Pussywhipped
2.       Party Like Tomorrow Is the End of the World
3.       Asian Hooker
4.       Gloryhole
5.       Girl From Oklahoma
6.       Community Property
7.       17 Girls in a Row
8.       Death to All but Metal
9.       Party All Day (Fuck All Night)

Daarna was het tijd om weer terug te gaan naar de Marquee voor WATAIN, die de tent letterlijk en figuurlijk in vuur en vlam zetten. Het is Black metal met toeters en bellen. Of beter gezegd: vuur en puur satanisme. Geloof me als ik zeg dat elke organisator een beetje ongerust is over zijn podium als al dat vuur staat te knetteren naast een woeste band en een al even bezeten publiek. Deze band weet hoe ze een show moet brengen en hun sterke songs maken het af. Altijd de moeite om deze mannen aan het werk te zien.
1.       De Profundis
2.       Black Flames March
3.       Malfeitor
4.       Outlaw
5.       Reaping Death
6.       The Wild Hunt
7.       Hymn to Qayin
8.       Stellarvore
9.       Holocaust Dawn

Ook BEHEMOTH is live een overweldigende band. Al moeten we eerlijk toegeven dat de muziek niet helemaal tot zijn recht kan komen op een mainstage. Positief hieraan is dat zo meer mensen kennis kunnen maken met hun muziek en ze kunnen tonen wat ze waard zijn als mainstage act, maar wij hadden ze liever als afsluiter van de marquee gezien. Hun set was mooi opgebouwd en bij wijle overdonderend. De sliertjes confetti die erbij kwamen waren alvast de moeite! Tot de volgende keer Behemoth!

1. Blow Your Trumpets Gabriel
  2. Ora Pro Nobis Lucifer
  3. Conquer All
  4. As Above So Below
  5. Slaves Shall Serve
  6. Christians to the Lions
  7. Ov Fire and the Void
  8. Alas, Lord Is Upon Me
  9. At the Left Hand ov God
  10. Chant for Eschaton 2000
  11. O Father, O Satan, O Sun!

Als afsluiter van de eerste dag bracht SABATON een sterke set op Mainstage 2, inclusief een etentje voor 6 man en rotte vis op het podium om Midzomer te vieren. Dit was in het begin wel grappig maar begon na een tijdje wel te vervelen.We vonden het een sterke set, vooral met de nieuwere nummers. Ook stond er een indrukwekkende tank op het podium, en terwijl de band zelf al vuurwerk genoeg was begon deze tank ook nog vuur te spuwen, al mocht dat van ons wel vaker dan één keer. Met Primo Victoria en Metal Crüe brachten ze een knallende afsluiter.

1. Ghost Division
  2. To Hell and Back
  3. Carolus Rex
  4. Screaming Eagles
  5. Swedish Pagans
  6. Dominium Maris Baltici
  7. The Lion From the North
  8. The Price of a Mile
  9. Resist and Bite
  10. Soldier of 3 Armies
  11. Gott Mit Uns
  12. The Art of War
  13. Primo Victoria
  14. Metal Crüe

Zaterdag

Eerlijkheid gebied ons maar wij hadden geen idee wie CARACH ANGREN was of wat ze deden. Waren wij even verrast. Blijkt deze band symfonische black metal te spelen. Een heel fijne kennismaking! Na verdere studie ontdekte we dat de band uit het niet zo verre landgraaf komt. iets om in de gaten te houden!
1.       Lingering in an Imprint Haunting
2.       Haunting Echoes From the Seventeenth Century
3.       The Funerary Dirge of a Violinist
4.       Spectral Infantry Battalions
5.       Bitte Tötet Mich
6.       The Carriage Wheel Murder
7.       Bloodstains on the Captain's Log

Naar IN SOLITUDE hadden we lang uitgekeken, maar toch niet tevreden teruggkeerd. Tijdens deze set vaak de muziek van de mainstage erdoor horen komen. Hierdoor kwamen de atmosferische stukken niet helemaal tot hun recht. Desondank een mooie prestatie van deze zweden. Hopelijk zit de ultieme doorbraak er nu toch aan te komen!
1.       Sister
2.       Death Knows Where
3.       A Buried Sun
4.       Lavender
5.       Horses in the Ground
6.       He Comes

POWERWOLF was voor ons de 4e keer om ze te zien en het blijft elke keer een feestje met onze favoriete weerwolven. De hele groep krijgt het publiek constant mee op hun catchy en grappige nummers en deze keer was het niet anders. We are the werewolves of Armenia!
1.       Sanctified With Dynamite
2.       Coleus Sanctus
3.       Amen & Attack
4.       Sacred & Wild
5.       Resurrection by Erection
6.       Raise Your Fist, Evangelist
7.       Werewolves of Armenia
8.       We Drink Your Blood
9.       Lupus Dei

Tijd voor W.A.S.P. en Blackie kan het nog steeds! Door het geluid van de Mainstage klonk het wel massa’s beter toen we toch onze oordoppen weer in hadden gestoken maar toen was het ook echt aangenaam. Zo bewijzen ze maar weer dat je als oude band met vele struggles in deze moderne tijd nog steeds kan meedoen. Met een paar echte hits werden we helemaal blij.
1.       On Your Knees / The Torture Never Stops
2.       The Real Me (The Who cover)
3.       L.O.V.E. Machine
4.       Wild Child
5.       Sleeping (in the Fire) / Forever Free
6.       I Wanna Be Somebody
7.       The Crimson Idol Medley
8.       The Idol
9.       Chainsaw Charlie (Murders in the New Morgue)
10.    Blind in Texas

We vonden het dan ook jammer om naar ELUVEITIE te vertrekken, wat toen we eenmaal in de Marquee aankwamen natuurlijk al niet meer zo was, want wauw, wát een show weer, met indrukwekkende vocals en een losgaande Marquee was het een classic Eluveitie optreden.

1. Helvetios
  2. Nil
  3. Thousandfold
  4. A Rose for Epona
  5. Inis Mona
  6. The Siege
  7. King

MASTODON, die ooit het etiquet kregen van de nieuwe metallica te zijn, hebben een streep getrokken onder het verleden en bouwen stevig verder op hun pad. Ondanks de kritiek op het laatste album weet deze band hoe het een publiek omver moet blazen met een zware sound en rammende gitaren. Opnieuw veel sfeer op de wei met een sterke afwisseling aan nummers.
1.       Black Tongue
2.       Divinations
3.       Bladecatcher
4.       Crystal Skull
5.       Megalodon
6.       The Motherload
7.       Blasteroid
8.       Chimes at Midnight
9.       High Road
10.   Bedazzled Fingernails
11.   Aqua Dementia

SATYRICON – De Noorse blackmetal formatie uit Oslo bracht een rollende set mee die ietwat aarzelend starte maar al snel furieus uitpakte. Bijna alle topschijven werden erdoor gedraaid. Alleen ontbrak voor ons een beetje de show. Maar als je kijkt naar de sterke songs die deze band voortbracht mag je niet klagen. Dit optreden was grim: niet meer maar zeker niet minder.
1.       Now, Diabolical
2.       Black Crow on a Tombstone
3.       Our World, It Rumbles Tonight
4.       Walker Upon the Wind
5.       Repined Bastard Nation
6.       The Infinity of Time and Space
7.       The Pentagram Burns
8.       Fuel for Hatred
9.       Mother North
10.   K.I.N.G.

Het overschot van Creed en de geniale stem van Myles Kennedy vormen samen een sterk geheel op het podium. De afwisseling van trage en explosieve nummers konden op veel bijval rekenen bij het publiek. Veel mensen waren verrast dat ze toch nummers kenden, en de gemiddelde metalhead heeft er wel voeling mee. De show daarentegen was standaard zonder uitschieters. Gewoon degelijk spelen en goed voor de dag komen, dat is ALTER BRIDGE.
1.       Addicted to Pain
2.       White Knuckles
3.       Come to Life
4.       Cry of Achilles
5.       Waters Rising
6.       Ties That Bind
7.       Metalingus
8.       Blackbird
9.       Rise Today
10.   Isolation

DARK TRANQUILLITY verraste in de Metaldome met psychedelische achtergronden op de verschillende schermen die naadloos in elkaar overliepen en de setlist veel kracht bijzetten. Dark Tranquillity is een band waar je altijd rekeining mee moet houden. Toegegeven, wij waren ook verrast toen bleek dat ze in de metaldome speelden maar waren na hun optreden meer dan lyrisch over het uitstekende werk dat deze zweden brachten. De woorden die we na het optreden uit onze keel kregen waren mesmerising, intense en groovy. Goede zet van graspop!
1.       The Science of Noise
2.       White Noise/Black Silence
3.       Lost to Apathy