9. Mentaal Gestoord
  10. Klof in den Trok
  11. Percolateur
  12. Leute mit den Ponyleute
  13. De schoonsten Coté
  14. In mijnen Tijd

Voor de Oost-Vlaamse metalheads – en dan vooral die in het Meetjesland, dat lapje grensgebied tussen Gent en de West-Vloanders – zullen The Evil Pony’s ondertussen wel al even kennen. In 2009 bracht de groep ‘Mee een muile gelijk ons ist alle doagen keirmesse’, waarvan vooral het nummer ‘Cracotten’ een wereldhit werd (in Oost-Vlaanderen). Na vijf jaar was het dus tijd voor een nieuw album, met bijhorende tour. Dit is ‘klof in den trok’.

Wat meteen opvalt aan dit nieuw werkje is de speelstijl. Die is een pak sneller dan op het vorige album. Dat teerde toch vooral op (relatief) tragere meezingers (zie ‘Cracotten’ of ‘De Lift’). Technisch blijft het natuurlijk wel lekker om te beluisteren. Belgian Asociality blijft CPEX ontmoeten, waarna ze er nog een zanger bijgooiden van wiens stem de vettigheid afdruipt. Al blijven er uitzonderingen op deze regel: zo is ‘Mentaal Gestoord’ een nummer dat veeleer aan nu-metal dan aan die mengeling van hardrock, punk en trash doet denken.

De teksten zijn volgens de website van The Pony’s ‘uit het leven gegrepen’. Het gaat dan vooral om de mistoestanden uit het leven, zoals bij bijvoorbeeld ‘Kreim mee Oar bij’. Wie echter hoopt op een hoop kak-en-pishumor moet ik jammer genoeg teleurstellen. The Pony’s zijn wat dit betreft een stuk volwassener gevonden. Geen hilarische verhaaltjes meer over Smurfin de gangbangslet, rellen door scheten in een lift of na een grote boodschap op het toilet er achter komen dat je zonder toiletpapier zit. Neen, ze zijn volwassener geworden. Of om het in hun jargon te zeggen: Kreim zonder oar bij.

Een ding wil ik u zeker niet ontzeggen, beste luisteraar: u krijgt met dit album meer dan waarvoor u denkt te betalen. Er is bonusmateriaal, en dat materiaal bevat wijze levenslessen. (Laat het maar eens aan uw vriendin met een kinderwens horen).

Mijn conclusie? The Evil Pony’s zijn harder en sneller dan ooit. Maar helaas mist ‘Klof in den trok’ de geniale vetzakkerij waarmee ik zo werd verwend bij het vorige album. (Note to self: grow up). Als u echt een eigen mening wilt vormen, kunt ze nog een paar keer zien de komende maanden. Onder andere in de Elpee te Deinze, waar het gratis is, en naar verluid zouden ze ook Den Drummer eens bezoeken.

Geschreven door: Nonkel Freddy

evil pony klof trok