Release date: 21 augustus 2015

Label: Motormusic

01. Trip
02. The Cause
03. Hamunaptra
04. Ancient Nightmares

Mijn eerste ontmoeting met Malism was in maart 2015 tijdens het Metaaldetector evenement in Geraardsbergen, in dezelfde zaal waar elk najaar Black-Out Bash plaatsvindt. Ik had erg genoten van Malism en van al de andere Belgische bands die op die avond op het programma stonden, zoals Wild Heart, Carrion, Solid Black en Prematory (een van hun laatste optredens zoals de geschiedenis uiteindelijk bewees). Een week voor de officiële release van hun EP, nam ik contact op met Malism om hun kersverse werk te reviewen. Ik was erg gemotiveerd om meer van hen te horen nadat ik de eerste track van de EP, Trip, voorgeschoteld had gekregen. En ik kan jullie nu al vertellen, beste Grimmers, dat deze band serieus wat in zijn mars heeft!

Malism is een traditionele thrash metal band, dus je kan al min of meer raden wat je van deze EP kan verwachten. Vlijmscherpe gitaar riffs met turbosnelle drums and woeste vocals om de kers op de moshing taart te zetten. De gasten van Malism wisselen makkelijk van tempo op deze EP. Bij momenten gaan ze voor trage, Pantera-achtige solos, om daarna een paar versnellingen hoger te gaan. Niets revolutionairs, maar de band toont talent en passie voor hun werk. Dit kun je duidelijk horen wanneer je naar deze EP luistert en nog meer wanneer je deze band live aan het werk ziet. De EP is echter erg kort. Ik besef natuurlijk dat EP's niet bedoeld zijn om veertig minuten te duren, maar, nadat ik er de vier geweldige tracks van dit album had doorgejaagd, snakte de hongerige thrasher in mij naar meer!

Een traditioneel thrash metal geluid gaat logischerwijs hand in hand met traditionele thrash metal thema's. Politieke revolutie, de dood en nachtmerries ten gevolge van drugsmisbruik zijn de onderwerpen wat deze EP betreft. En aangezien er maar vier tracks zijn om te bespreken, is het tijd voor...

The vision of devastation: Ik moet toegeven dat de zwarte geesten (die verwijzen naar de track Ancient Nightmares) op de cover mij doen denken aan de Nazgûl uit de Lord of the Rings. Het is een mooie achtergrond (of dat kan gewoon aan mezelf liggen met mijn smaak voor donkere, lugubere schilderijen). Ik ben ook verzot op de manier hoe de eerste geest je aankijkt met die gele, hypnotiserende ogen. Het is net alsof hij je uitnodigt om zelf zo'n duistere geest te worden. De voorkant terzijde, is er eigenlijk maar weinig te zeggen wat betreft de artwork. The binnenkant van de EP is een zwarte pagina met daarop de namen van de lineup en van alle mensen die Malism wil bedanken. De achterkant is simpelweg een wazige versie van de EP cover met de tracklist. Persoonlijk mis ik een foto van de volledige band. Hoewel Malism het op visueel vlak erg eenvoudig houdt, beseffen ze ten volle dat het hun muziek is die de mensen zal aanspreken. En ik ben daar volledig mee akkoord!

The sharpest schred kiezen was niet zo'n makkelijke opgave, want elke track is een waar luistergenot, maar ik ga voor Trip, de eerste track op de EP. De band nam een goed besluit om dit lied te gebruiken als gratis voorsmaakje voor hun EP en je kunt horen dat ze flink wat werk in deze song gestoken hebben. Trip heeft een memorabele riff, een catchy refrein en een goede variatie qua snelheid. Kortom, een ideale introductie waarmee Malism nieuwkomers een nauwkeurige (en daarom juist goede) eerste indruk geeft van wie ze zijn!

Zoals ik eerder zei in deze review is de eerste EP van Malism niet de langste der EPs, maar wat het ontbreekt in lengte wordt meer dan goed gemaakt met het strakke, headbangende geluid van hun gitaren en drums. Ik heb er alvast alle vertrouwen in dat deze band ons nog heel wat te bieden heeft. Of, zoals zanger Jelle schreeuwt op het einde van de EP: "We will rise!"

Kom ook naar onze Thrash Night in Muziekcentrum Kinky Star op 4 december om Malism in actie te zien.
Op deze avond spelen ze samen met Deserter.

Geschreven door: Stijn "Belgian Metal Shredder" Daneels