04. Distinct Or Extinct
05. Revolutionary Cells
06. Bloody Assault
07. Suicidal
08. Death Strip
09. Sacred Indoctrination

Tijdens de laatste editie van Oiljst Omplöft was Distillator een van de bands waarvan ik het meest genoten had. De groep gaf direct plankgas en ze lieten mijn nekspieren in overdrive werken (om van de mosh pits maar te zwijgen). Ik wist genoeg, de band had er een fan bij en ik had weer een cd voor de collectie!

Revolutionary Cells is het eerste album van de Nederlandse thrash metalband Distillator. Hoewel de band amper twee jaar oud is, laten ze in hun debuut zien dat ze niet aarzelen om vanaf de eerste milliseconde bikkelhard door te thrashen zoals je zelf zult horen met openingstrack Guerrilla Insurgency!

Het merendeel van de songs op het album zijn old school 80s style thrash metal tracks. Verwacht je dus aan brutaal snelle muziek zoals je al gehoord hebt in legendarische thrash albums van die periode zoals Ride the Lightning en Reign in Blood! Knersende gitaren, wild galopperende drums en luidkeelse vocals! Mij zal je niet horen klagen, want ik ben een groot fan van dit sub-genre en ik durf met vol vertrouwen te zeggen dat mensen die mijn liefde voor deze thrash delen dit album ook zullen appreciëren.

Een van de meest memorabele aspecten van dit album zijn de gitaarsolo's. Tracks zoals Saturation Bombing en Distinct or Extinct zijn perfecte voorbeelden van Laurens zijn sublieme gitaarwerk. Hij rijgt de riffs aaneen alsof het een lieve lust is en dat gecombineerd met de wilde bas van Frank en de extreemsnelle drums van Marco geeft de band een lekker bruut, in your face metal attitude. En ze gaan zonder verpinken door totdat de allerlaatste noot van de allerlaatste track van het album eruit gejaagd is!

Ik vind Laurens zijn vocals ook erg geslaagd. Dank zij zijn Hollands accent heeft zijn stem een soort megafooneffect. Je kan hem en de rest van de band zo inbeelden als leiders van een betogende menigte. Lekker thrashend bovenop een stapel autowrakken om zo het publiek in dezelfde gemoedstoestand te krijgen als de betogers die je op de cover ziet. De songteksten zelf gaan over typische thrash metalonderwerpen zoals oorlog (en de naoorlogse trauma's), anarchie en revolutie en religieuze propaganda. Origineel is het niet, maar dat is absoluut niet nodig, gezien de muziek er ideaal bij past.

Mijn favoriete track van dit album is Distinct or Extinct. Het enige nummer op het album dat niet aan een bliksemsnel tempo draait, maar waarin vooral het knapperige gitaarwerk ervoor zorgt dat dit een van de meest memorabele nummers van het album is. Een ander tof nummer is Shiver in Fear. De bas begint en na enkele seconden ontploft de boel. Het is zo een van die nummers die je gewoon direct in gang zet om te headbangen of om te moshen. En als je zo'n gevoel van uitbundigheid krijgt, dan weet je één ding: dit is thrash!! De titel van die track is trouwens zeer goed gekozen, want ik geloof dat niet-metalheads het gegarandeerd in hun broek zouden doen mochten ze een bende uitbundige metalheads zien headbangen als gekken op dit nummer.

Kan je niet genoeg krijgen van old school 80s thrash zoals Anthrax of Slayer? Dan is Distillator met Revolutionary Cells zeer warm aanbevolen. Ben je geen thrash fan, dan zal dit album je mening waarschijnlijk niet veranderen. Wat wel duidelijk is, is dat Distillator met dit spetterend debuut zich direct heeft opgewerkt tot een waardige pion op het Benelux thrash metal schaakbord. Dit Bloody Assault van onze dierbare noorderburen is zeker het beluisteren waard! Vergeet alleen de poffertjes en kaaskroketten niet.

geschreven door: Stijn

empire cells revolutionary distillator