03. Venom of Hate
04. Whispering Death
05. Excision of the Past
06. Screams At Night
07. War Chronicles
08. A Genocide Awaits

Jong geweld heeft een naam: Bloodrocuted! Het is een band die ik voor het eerst hoorde op Black Out Bash 2014. Een plaatselijk Metal festival in Geraardsbergen. Hoewel ik tot dan toe nog totaal niets van hen had gehoord, vielen ze na hun eerst gespeelde track direct bij mij in de smaak. Hun cd kopen was dan ook een no-brainer.

Doomed to Annihilation is het debuutalbum van Bloodrocuted en ze laten vanaf de eerste track horen waarvoor ze staan. Snelle, krachtige en bovenal heerlijk agressieve thrash metal! Je kan direct horen dat klassieke thrash metal bands zoals Slayer als directe inspiratie gediend hebben voor hun muziek.

Vrijwel alle tracks in het album zijn een mix van snelle, brutale riffs met hier en daar tragere, meer melodische stukken ertussen gemengd. In beide gevallen komt Bloodrocuted prima tot zijn recht. Je hoort de passie van de band zo door je speakers. Bob spuwt teksten uit over dood, oorlog en verderf. Hij en Jason rijgen de ene intense riff na de andere terwijl Daan en Gaëtan respectievelijk hun basgitaar en drumstel in overdrive laten spelen. Het brutaal snelle tempo blijft doorgaan tot het einde van het album (dat overigens amper een halfuur duurt). Elke track is een echte mosh pit track en kan in feite totaal op zichzelf staan.

Mijn persoonlijk favoriete deuntje van het album is War Chronicles, het bevat een mooi evenwicht tussen bliksemsnel gierende gitaren en meer technische melodieën in het midden van het lied. Het toont perfect aan dat Bloodrocuted tot meer staat is dan te spelen aan 200 km per uur en dat ze vloeiend tussen beide stijlen kunnen afwisselen.

In feite had ik liever nog een track of twee extra gehad in het album. Ik kan de muziek van Bloodrocuted uiterst appreciëren en nadat ik het volledige album beluisterd had wou ik gewoon meer van hen horen. Een volledig melodische track zou een leuke verrassing geweest zijn na al die beukende thrash. Zelfs een cover van een Slayer of Metallica song zou geweldig geweest zijn want persoonlijk ben ik erg benieuwd hoe zij klassiekers zoals Angel of Death of Master of Puppets zouden spelen.

Al bij al is Doomed to Annihilation een prima debuut van een piepjonge, maar zeer talentvolle band. Het is geweldig om te zien dat groepen zoals Bloodrocuted met overtuiging bewijzen dat thrash metal nog steeds alive and kicking is. Intussen hebben ze hun tweede album uit (dat we heel binnenkort zullen bespreken) en ze zijn vastbesloten om, net als de duivelse hand op de cover, iedere onwetende metalfan mee te sleuren naar hun rijk van keiharde thrash! Zeker het beluisteren waard.

geschreven door: Stijn

bloodrocuted doomed annihilation